Blog / Strona internetowa – bez kitu

Strona internetowa – bez kitu

Strona internetowa – kilka linijek prostego kodu umieszczonych w przeglądarce. Strony internetowe powstają tylko po to aby zaimponować konkurencji, nie mają innych zadań. Raz stworzona strona internetowa nie potrzebuje już więcej wkładu, bo po co jeśli i tak nie przynosi korzyści?

Jeśli wychodzisz z podobnego założenia – to nie potrzebujesz strony internetowej. Jest wiele innych sposobów na spożytkowanie nadmiaru gotówki – np.  cele charytatywne. Jeśli jednak wewnętrznie czujesz że strona internetowa to coś więcej to zapraszam do lektury.

Strony/sklepy/portale internetowe składają się z wielu elementów. Sukces strony internetowej jest zależny od ich odpowiedniego dopasowania, ale o tym za chwilę. Najpierw trochę terminologii (tylko elementy istotne z marketingowego punktu widzenia):

brief – podstawowy dokument zawierający zestaw niezbędnych informacji dotyczących strony internetowej
CMS – system zarządzania treścią np. WordPress, Joomla, PrestaShop
layout – część graficzna strony internetowej
reponsywność – przystosowanie strony internetowej do wyświetlania w różnych rozdzielczościach ekranu
wersja mobilna – przystosowanie strony do wyświetlania na urządzeniach mobilnych – tablety, smartphone’y
pozycjonowanie – szereg zabiegów związanych z podniesieniem pozycji witryny w wyszukiwarkach np. google

Brief – podstawa!
Wypełnienie briefu to jedno, ważniejsze jest stworzenie jego odpowiedniego szablonu. Dobrze zbudowany brief musi zawierać w sobie szereg pytań – poczynając od charakterystyki marki i analizy konkurencji, przez cele strony, kończąc na budżecie jakim dysponuje zleceniodawca.
Kompletny brief jest bazą do dalszej pracy. Pozwala zbudować odpowiedni model strony z dbałością o wszystkie niezbędne funkcjonalności, oraz dopasowanie go do odpowiedniego targetu. Pierwszym krokiem po zapoznaniu się z briefem jest dobranie odpowiednich narzędzi do realizacji projektu. Zaczynając od wyboru języka kodowania, przez funkcje specjalne po panel zarządzania treścią – CMS.

CMS – zarządzaj swoją stroną najlepiej jak to możliwe
Chcąc zarządzać swoją stroną internetową nie musisz znać żadnego języka kodowania. Jeśli radzisz sobie z Wordem to poradzisz sobie również z panelem CMS.
Są to specjalne systemy, stworzone po to aby umożliwić zarządzanie stroną internetową nawet laikowi. Jest ich wiele z racji że są dopasowane do wymagań jakie stawia przed nami strona internetowa. Inny CMS jest potrzebny do obsługi bloga, inny portalu ogłoszeniowego a jeszcze inny sklepu internetowego. Odpowiednie dopasowanie CMS’u do wymagań strony jest czynnością niezbędną do zbudowania dobrej strony internetowej. Taki panel jest czymś co pozwoli stronie „żyć”. Regularne dodawanie treści pozytywnie wpływa na pozycję strony internetowej w wyszukiwarkach – trzeba o to zadbać gdy witryna już „wisi” w sieci.
Jak widać jest to narzędzie bardziej dla Ciebie. Bardzo istotna jest jednak komunikacja z użytkownikiem a głównym jej aspektem jest szata graficzna.

Layout – musisz się spodobać
Grafik po zapoznaniu się z briefem i konsultacji w zespole zajmuje się stworzeniem odpowiedniego layoutu strony internetowej. Wbrew pozorom jest to równie wymagające zadanie jak samo kodowanie. Layout musi spełniać nie tylko standardowe wymogi wizualne, ale musi też być dopasowany do grupy docelowej – targetu. Inaczej prezentują się strony skierowane do młodzieży a inaczej do klientów biznesowych. Dodatkowo to po stronie grafika leży odpowiednie, intuicyjne rozmieszczenie funkcjonalności na stronie. Oprócz tego szablon musi być przemyślany pod kątem wersji responsywnej i mobilnej.

Responsywność i mobilność – bądź wszędzie
Responsywność to jedno – twoja strona będzie się ładnie prezentowała na rożnych rozdzielczościach ekranu. Wersja mobilna – to już jest moc!
Z urządzeń mobilnych korzysta już ponad 22 mln Polaków – nie utrudniajmy im życia. Twoja strona internetowa musi być dopasowana do ich potrzeb, zapewniać im wygodę korzystania, właśnie dlatego dobry wykonawca proponuje takie rozwiązania, szczególnie w dobie urządzeń mobilnych.

Pozycjonowanie – nie zostawaj w tyle
Pozycjonowanie jest zabiegiem złożonym, nasza agencja na tą chwile zostawia to zadanie innym firmom.
Jednak samo pozycjonowanie to jedno, drugą sprawą jest odpowiednie przygotowanie strony pod pozycjonowanie. Firmy pozycjonujące liczą sobie również za samo przygotowanie strony do tego zabiegu. Tak zwany audyt kosztuje od 300 do 2000 zł! Rzetelny wykonawca powinien zadbać o to aby strona nie wymagała audytu zaraz po jej oddaniu klientowi.
Pozycjonowanie w sposób klasyczny jest bardzo rozbudowaną czynnością, jednak oprócz tego warto zadbać o tak zwane „pozycjonowanie organiczne”, aktualizując stare treści na stronie, dodając nowe czy prowadząc bloga. Ponadto na pozycje strony www dobrze wpływa dodanie jej do map google, nie mówiąc już o dodaniu jej do samej wyszukiwarki google – podstawa. Trzeba też wiedzieć kiedy to zrobić. Strona dodana do google bez uzupełnionej treści będzie widniała w przeglądarce jako niekompletna nawet do 2 tygodni.

Temat jest jak widać szeroki i męczący, a to tylko wierzchołek góry lodowej jaką jest dobrze działająca strona internetowa.
Na szczęście Ty nie musisz mieć tych informacji w małym palcu. Masz od tego Rekiny-Reklamy!

O Autorze

Marek Kotula

Wsłucha się w wizję klienta i zrealizuje ją w postaci twórczego projektu graficznego.

email: marek@rekiny-reklamy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Rekiny Reklamy są właścicielami marek